Jak założyć własny kanał sneakersowy na YouTube

Chcesz być gwiazdą Youtube’a w kategorii sneakersów? Marzą Ci się unboxingi i recenzowanie najnowszych modeli butów Jordan czy Nike? Oto wszystko, co musisz wiedzieć o rozpoczęciu swojej filmowej kariery.

A więc podjąłeś decyzję – chcesz być sneakersową gwiazdą na YouTube. Od lat oglądasz filmy swoich ulubionych twórców, poprawiasz swoje rozpakowywanie i doskonalisz swoje „co słychać?”? To świetnie! Ale czy wiesz jak właściwie zacząć tę przygodę i jak stworzyć (i utrzymać!) własny kanał obuwniczy na YouTube?

Aby rzeczywiście odnieść sukces i zbudować wokół siebie pokaźne grono subskrybentów, warto byś podszedł do sprawy jak najbardziej profesjonalnie. Nie rób niczego za szybko. Spontaniczne akcje nie wyjdę Ci na dobre. Zamiast tego przestudiuj wszystkie podane przez nas rady i weź je sobie głęboko do serca. Oto co powinieneś zrobić, zanim klikniesz pierwszy raz w swoim życiu przycisk „publikuj”.

Przeprowadź badania dotyczące tego, kto co robi.

Jednym z najlepszych sposobów sprawdzenia, czego potrzebuje YouTube, jest sprawdzenie, co robią wszyscy inni. Duże firmy robią to cały czas. Pomyśl o tym w ten sposób: marka Nike wie o butach Adidas Boost, o tym jak się je nosi, jak działa model i co czuje konsument, które je nosi. Z drugiej strony Adidas wie to samo o modelu Nike React. Dlaczego? Ponieważ pomaga im to stworzyć lepszy produkt dla swojego klienta. To samo dotyczy YouTube’a. Powinieneś dokładnie wiedzieć, co robią ludzie w Twojej przestrzeni, a co ważniejsze, jak obserwatorzy na to reagują.

Pomoże to również zapobiec odtwarzaniu tego, co już istnieje, i nauczy Cię, jak ludzie reagują na różne style treści.

Twój sprzęt nie ma znaczenia.

Ludzie używają braku sprzętu jako wymówki, dla której nie mogą tworzyć swoich własnych filmów. Prawda zaś jest taka, że prawie każdy z nas ma teraz telefon komórkowy w kieszeniach i dzięki temu możesz na pewno tworzyć niesamowite i atrakcyjne treści. Nie oznacza to, że z upływem czasu nie możesz podnieść jakości swoich filmów, ale ważniejsze jest to, że czujesz się dobrze przed kamerą i rozwijasz swój styl mówienia czy zachowania się. Ponadto musisz nauczyć się edytować filmy wideo, robić dobre ujęcia oraz przechwycać czysty dźwięk. Przyda się również dobrze kadrować ujęcia. Nie martw się! Wszystkie te umiejętności jednak przychodzą z czasem. Pamiętaj jednak, że nie ma kamery, która sprawi, że odniesiesz sukces na YouTube. Sukces zapewni Ci coś, czego nie dostaniesz nigdzie indziej – Ty sam i Twoja konsekwencja w działaniu oraz wiara w swój projekt!

Dowiedz się, jak edytować video.

Jest to oczywiste, ale powtórzymy to jeszcze raz – musisz nauczyć się edytować filmiki. Większość ludzi, w tym my sami, nie mamy luksusu płacenia komuś za naszą pracę. Nauczyliśmy się jednak jak pisać dobre teksty, a więc i ty nauczyć się tego jak edytować swoje video. Pomoże Ci w tym oglądanie filmów na YouTube i pobieranie samouczków. Proces jest być może żmudny i długi, ale uczy umiejętności, dzięki której na dłuższą metę będziesz lepszym twórcą treści. Umiejętności techniczne związane z edycją pomogą ci również bardziej analitycznie analizować zawartość swojego kanału. Złożenie filmu według spójnej osi czasu zaś zmusi cię do myślenia o przebiegu historii. Pomoże to przy następnym kręceniu filmu, ponieważ teraz będziesz już mieć lepsze pojęcie o tym, czego potrzebujesz i nie potrzebujesz opowiadając swoją historię.

Sama edycja pomaga również rozwinąć styl Twojego wideo. Niezależnie od tego, czy używasz specjalnych przejść, tekstów na ekranie, odmiennych kolorów lub efektów specjalnych, pamiętaj, że detale takie odgrywają również rolę w ustalaniu Twojej tożsamości i dają ludziom powód do dostrojenia się do Twoich treści w porównaniu z innym twórcą.

Zbadaj historię produktu, o którym mówisz.

Świat sneakersów jest pełen ekspertów. Musisz zatem uważać na to, by mieć wiedzę na temat butów, o których mówisz – inaczej szybko wypomną Ci ściemę czy błąd. Musisz po prostu wiedzieć, o czym mówisz. Po co to wszystko? Istnieje milion kanałów, które mogą opisać tylko kolory buta i dodać, że ma on gumową podeszwę. Ale ile osób może powiedzieć Ci dlaczego akurat tak, a nie inaczej? Ile osób wie, dlaczego cena odsprzedaży jest taka, a nie inna? A ilu zna projektanta danego modelu? Czy wiedzą, dlaczego dany model Air Jordan ma właśnie to konkretne logo na języku? Nie każdy, ale właśnie taka wiedza może pomóc Ci się wybić ponad konkurencję!

Oczywiście nie wszystkie sneakersy będą miały szczegółową historię, ale im więcej badań i szczegółowych informacji na temat poszczególnych butów zgromadzisz, tym więcej wiesz o butach jako takich, a zwłaszcza o tym, jak są wykonane. Uzbrojony w te informacje możesz być bardziej kreatywny w opowiadaniu historii. Większość sneakerheadów bowiem utknęła tylko w podstawach – co oczywiście też jest w porządku. Jeśli jednak chcesz być wyjątkowym twórcą, a nie kolejnym dzieciakiem ubranym w drogie ciuszki, o których nie ma pojęcia oraz jeśli chcesz stworzyć swoją własną, rozpoznawalną indywidualność, będziesz musiał zaangażować się we własne badania i porządny research.

Rozwiń swoją osobowość na antenie. Podkreśl to, co Cię wyróżnia.

Jeśli chodzi o YouTube, bycie sobą jest jednym z najważniejszych aspektów sukcesu. Wiele razy jest tak, że ludzie widzą, co już dzieje się na platformie, i próbują stworzyć kopię tego, co widzieli przy okazji oczekując takiego samego sukcesu. Pamiętaj jednak, że społeczność YouTube’a zazwyczaj nagradza tych, którzy dają świeże spojrzenie na pewne rzeczy. Tak więc, chociaż może istnieć już tysiąc kanałów o sneakersach, najlepszym sposobem na wyróżnienie się jest stworzenie wartościowych dla odbiorców treści. Spójrzmy prawdzie w oczy – prawdopodobnie masz takie same buty, jak wszyscy inni, ale wciąż możesz widzom zaoferować coś, czego nigdzie indziej nie dostaną! Może jesteś zabawny i potrafisz żartować ze wszystkiego na spontanie? A może masz informacje, których inni nie mogą uzyskać nigdzie indziej? Jesteś bardziej techniczny? Chcesz wplatać do filmów nieco więcej o swoim stylu życia? Czy jesteś starą szkołą? A może grasz w piłkę? Chociaż są to małe różnice, to właśnie one mogą być tym, co przyciągnie do ciebie ludzi i oddzieli cię od wszystkich innych Youtuberów.

Rozwiń swój pomysł na program.

Ten krok nie jest czymś, co musi się zadziać od samego początku, ale pomoże Ci się wyróżnić. Dobra wskazówka? Kiedy inni zaczynali, myśleli o stworzeniu czegoś, co sami chcieliby obejrzeć. Ta niewielka zmiana w sposobie myślenia o swoich treściach pomaga stworzyć indywidualizm danego kanału. Nie myśl jednak o swoich treściach jako o programach, ponieważ jesteś indywidualnym twórcą. Niemniej jednak rozwijanie swojego stylu pomoże odbiorcom ustalić, kim jesteś i co wnosisz do społeczności sneakerheadów.

Odpal i zrealizuj swój pomysł na program.

To może wydawać się oczywiste, prawda? Byłbyś jednak zaskoczony, jak wiele osób powiedziało kiedykolwiek, że utworzą kanał YouTube i nigdy tego nie zrobiły. Niezależnie od tego, czy był to brak pewności siebie, brak produktów do recenzji czy jakakolwiek inna wymówka, jedną z największych przeszkód, jakie napotkasz, będzie samo nakręcenie i opublikowanie filmu. Dla większości youtuberów te pierwsze, własne filmy z perspektywy czasu są okropne, jednak kilka pierwszych filmów daje świadomość samemu twórcy i pozwala poprowadzić go do miejsca, w którym w końcu chce się znaleźć. Jak zwykle „najtrudniejszy pierwszy krok”, ale przecież nie masz nic do stracenia!

Rozwijaj relacje i angażuj odbiorców.

Prawda jest taka, że w kanał na Youtube musisz włożyć sporo pracy. Dopiero poświęcenie czasu na nawiązanie relacji i zaangażowanie publiczności pozwala stać się prawdziwą gwiazdą portalu, a nie tylko kolejną piękną twarzą na ekranie. Pomyśl o ludziach, których znasz i o ile bardziej ufasz ich myślom i opiniom w stosunku do przypadkowych osób spotkanych w Internecie. To samo dotyczy twojej publiczności. Im bardziej się do Ciebie przywiążą emocjonalnie, tym bardziej prawdopodobne jest, że ponownie obejrzą i udostępnią lub nawet polecą Twoje treści. Stosuj więc proste rzeczy, takie jak odpowiadanie na komentarze i odpowiadanie ludziom w mediach społecznościowych, a pomoże Ci to utrzymać się na rynku. Komunikacja z widzami pomaga również zachować spójność Twojej osoby i uczyni Cię bardziej autentycznym.

Kolejną kwestią jest sama konsekwencja działania. Bez względu na to, czy zdecydujesz się na publikowanie filmików raz w tygodniu, czy raz dziennie, konsekwencja pomoże Ci zachować dyscyplinę, a także da widzom coś, na co czekają. Ustaw realistyczne oczekiwania wobec samego siebie i trzymaj się wyznaczonego planu.

Nawiązuj kontakty z markami / sprzedawcami sneakersów, aby uzyskać produkty do recenzji.

Mimo że relacje z markami sneakersowymi i sprzedawcami detalicznymi pomagają, to nie powinno to decydować o tym, czy odniesiesz sukces. Możesz stworzyć mnóstwo treści o butach bez konieczności zakupu nowej pary butów Nike, Reebok Classic czy Air Jordan. Prawdopodobnie masz w szafie kilka par butów, które możesz zabrać ze sobą przed kamerę. Rozpoczęcie w ten sposób pomoże Ci pomyśleć o tym, co zamierzasz docelowo stworzyć i właściwie dlaczego. Jeśli umiesz stworzyć zabawne i wciągające treści bez polegania na nowych markach, to fantastycznie. Reszta przyjdzie sama!

Nie będziemy jednak ściemniać, że obecność w filmiku najnowszego modelu kicksów nie pomaga. Tak naprawdę wiele osób szuka obecności w video swoich ukochanych marek, produktów i treści. Twoim głównym celem jest, jak pamiętasz, tworzenie wartości dla odbiorców. Marki i detaliści zwracają uwagę na te rzeczy. Ale znowu – nie licz tylko na to. Twoim zadaniem jest tworzenie dla odbiorców. Jeśli marka nie zaprosi Cię na duże wydarzenie, zacznij od tych małych. Idź na inaugurację butów w danym sklepie i opisz to z perspektywy swojego kanału. Te drobne rzeczy pomogą Ci skierować na siebie radar marek i mogą ostatecznie doprowadzić do zaproszenia Cię na większe wydarzenia i ewentualne premiery najnowszych modeli kicksów.

Baw się dobrze.

Tak, to będzie ciężka praca. Tak, to będą długie noce. Tak, będziesz sfrustrowany. Ale spróbuj się przy tym dobrze bawić. Ostatnią rzeczą, jakiej chcesz, jest to, aby treść Twojego kanału stała się dla Ciebie ciężarem, który musisz zrobić. Spróbuj dobrze się bawić i pamiętać o swojej początkowej motywacji. Nie będziesz odnosić sukcesów na YouTube, jeśli znienawidzisz każdą minutę nagrywek czy montażu. Obserwujący zauważą to od razu i na pewno nacisną w końcu „unfollow”.

Powodzenia!

buty